رسانه عبری: ویدئوی حماس زنده بودن ۲ اسیر در غزه را ثابت کرد حمله ترکیبی حزب‌الله به مقر فرماندهی نظامی صهیونیستی در شمال فلسطین اشغالی وزیر کشور: عملیات وعده صادق ایران را در اوج اقتدار قرار داد + فیلم پیام جدید گردان‌های قسام درباره کشته شدن ده‌ها اسیر صهیونیست کرملین: انگلیس مانع توافق آتش‌بس اوکراین شد ایتالیا سفیر روسیه را احضار کرد برهم خوردن سخنرانی سفیر آلمان در پاکستان تصاویر ارتش یمن از لحظه شکار شدن جنگنده آمریکایی + فیلم پلیس آمریکا حدود ۱۰۰ نفر را روز شنبه در دانشگاه نورث ایسترن بازداشت کرد افشای جزئیات توافق شکست‌خورده میان روسیه و اوکراین احتمال اعزام نیرو‌های انگلیسی به غزه بایدن: تا زمان آزادی گروگان‌ها آرام نمی‌گیرم فرود هواپیمای مقامات اسرائیلی در عربستان سعودی شهادت و زخمی‌شدن شمار دیگری از ساکنان غزه (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) آیت‌الله علم‌الهدی: رفع مشکلات زیرساخت‌های مشهد نیازمند نگاه ملی و حمایت دولت است| ضرورت تسهیل مسیر‌های حمل‌ونقل جاده‌ای برای سفر زائران تجمع دانشجویان و اساتید مشهد در محکومیت برخورد با دانشجویان و اساتید آمریکایی حامی فلسطین+ فیلم مشوق‌های سربازان ماهر اجرایی شد (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) اژه‌ای: امروز یکی از مسائل مهم کشور و مردم، مقوله عفاف و حجاب است وزارت خارجه به اعمال تحریم برخی از کشور‌های غربی علیه نیرو‌های مسلح ایران واکنش نشان داد
سرخط خبرها

عراق هشدار خود را عملی کرد | قطع روابط دیپلماتیک بغداد با استکهلم

  • کد خبر: ۱۷۵۲۰۳
  • ۲۹ تير ۱۴۰۲ - ۱۹:۱۱
عراق هشدار خود را عملی کرد | قطع روابط دیپلماتیک بغداد با استکهلم
عراق که به سوئد هشدار داده بود، اگر آن کشور به‌بهانۀ آزادی بیان بار دیگر برای اهانت به قرآن کریم مجوز دهد، به روابط دیپلماتیک بغداد با استکهلم پایان خواهد داد، در پی هتک حرمت مجدد قرآن کریم در سوئد، کاردار خود را از سوئد فراخواند و سفیر این کشور را نیز اخراج کرد.

به گزارش شهرآرانیوز، محمد شیاع السودانی، نخست‌وزیر عراق، روز پنجشنبه به سوئد هشدار داد که در صورت تکرار وقوع اهانت به قرآن کریم در خاک آن کشور بغداد روابط خود با استکهلم را قطع خواهد کرد. دولت عراق، پس از بی‌اعتنایی سوئد و اعطای مجوز برای برگزاری تجمع ضداسلامی و اهانت به قرآن کریم در روز ۲۰ جولای (۲۹ تیرماه)، سرانجام، ساعاتی پیش این تهدید را عملی کرد.

روز پنجشنبه، دفتر رسانه‌ای نخست‌وزیر عراق در بیانیه‌ای این مطلب را به‌نقل از محمد شیاع السودانی در اختیار رسانه‌ها قرار داد. در این بیانیه، آمده بود: «با توجه به اعطای مجوز مجدد دولت سوئد برای اهانت به قرآن کریم و حادثۀ آتش‌زدن سفارت سوئد در بغداد، محمد شیاع السودانی، نخست‌وزیر عراق، امروز جلسه‌ای اضطراری برگزار کرد که وزیران امور خارجه و کشور، رئیس دستگاه امنیت ملی، معاون دستگاه اطلاعات ملی، رئیس ستاد ارتش و معاون فرماندهی عملیات مشترک در آن حضور داشتند.»

بر اساس این بیانیه، محمد شیاع السودانی روز پنجشنبه تصمیم گرفت مسئولان آتش‌زدن سفارت سوئد و همچنین آن مقامات امنیتی را که در این زمینه کوتاهی کرده‌اند به دایرۀ تحقیقات معرفی کند و در عین حال بر قطع روابط دیپلماتیک با سوئد در صورت تکرار حادثۀ آتش‌زدن قرآن کریم در خاک آن کشور تأکید کرد.

اما، در پی هتک حرمت مجدد قرآن کریم در سوئد، دفتر نخست‌وزیری عراق اعلام کرد که در نشست اضطراری امروز دولت عراق تصمیم گرفته است کاردار سفارت خود در سوئد را از این کشور فرابخواند. دفتر نخست‌وزیری عراق، همچنین، اعلام کرد که محمد شیاع السودانی دستور اخراج سفیر سوئد در بغداد را صادر کرده است.

پس از این، وزارت خارجۀ عراق نیز طی بیانیه‌ای اعلام کرد که کاردار عراق در سوئد را به کشور فراخوانده و به سفیر سوئد نیز ابلاغ کرده است که عراق را ترک کند.  

در ادامه، پارلمان عراق نیز در واکنش به این جنایت تشکیل جلسه داد و تأکید کرد که به‌صورت قاطع از این اقدام دولت این کشور حمایت می‌کند. محمد الحلبوسی، رئیس پارلمان عراق، گفت: «خشم و مخالفت قاطع خود را با حمایت و مجوز دولت سوئد برای اهانت به مقدسات مسلمانان و تعدی به حرمت قرآن کریم اعلام می‌کنیم».

الحلبوسی، همچنین، تأکید کرد: «تصمیم دولت عراق برای قطع روابط دیپلماتیک با سوئد را تأیید می‌کنیم. همچنین، در قبال هر کشوری که به مقدسات مسلمانان احترام نگذارد یا از هر اهانتی به مقدسات سایر ادیان حمایت کند از انجام چنین اقدامی [قطع روابط] حمایت خواهیم کرد».

صد‌ها معترض، سحرگاه امروز، پنجشنبه، در اعتراض به اعطای مجوز مجدد دولت سوئد برای اهانت به قرآن کریم، در مقابل سفارت عراق در استکلهم، به سفارت این کشور در مرکز بغداد یورش بردند و با بالارفتن از دیوار‌های سفارت آن را به‌آتش کشیدند.

تا سحرگاه امروز، نیرو‌های امنیتی در داخل سفارت مستقر بودند و همچنان دود از ساختمان بلند بود.

پس از این یورش، اکثر تظاهرکنندگان با دخالت نیرو‌های امنیتی عراق از ساختمان سوئد در بغداد عقب‌نشینی کردند، اما ده‌ها نفر تا اوایل صبح در اطراف سفارت باقی مانده بودند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->